Jesteś tutaj:

Witamina C a włosy (kwas askorbinowy)

Informacje ogólne o witaminie
Witamina C (inaczej kwas askorbinowy) to pochodna glukozy. To związek organiczny, który w warunkach standardowych jest białym, krystalicznym ciałem stałym. Dobrze rozpuszcza się w wodzie i ma odczyn kwasowy. Witamina C ma wpływ na wytwarzanie i zachowywanie kalogenu, ułatwia gojenie się ran, hamuje tworzenie sińców, podnosi odporność na zakażenia, szczególnie w okresach przeciążenia fizycznego.

Skutki uboczne przyjmowania zbyt dużej dawki

Kwas askorbinowy nie jest toksyczny, ale przyjmowany w nadmiarze może powodować biegunkę, wymioty, dolegliwości żołądka i wysypkę skórną. Natomiast u osób mających problemy z nerkami, przez nadmiar witaminy C, może się przyspieszyć proces powstawania kamieni nerkowych. Stosowanie nadmiaru witaminy C w okresie ciąży może być szkodliwe dla płodu. Wysokie dawki tej witaminy, według klasyfikacji FDA określającej  ryzyko stosowania leków w czasie ciąży, należą do kategorii C. Oznacza to, że w badaniach na zwierzętach udowodniono już działanie niepożądane na płód, ale nie zostało to jeszcze potwierdzone badaniami klinicznymi.

Przeciwwskazania przyjmowania

Witamina C zmniejsza wchłanianie z przewodu pokarmowego kadmu, siarczanu żelazowego i wapnia, a zwiększa wchłanianie chlorku cynku. Witamina C nie powinna być zażywana w zbyt dużych ilościach przez osoby przyjmujące leki antybakteryjne, gdyż kwas skrobiowy osłabia ich działanie.

Zalecane dzienne spożycie

Wiadomo, że dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, podobnie jak na inne medykamenty i składniki mineralne, ustalane jest indywidualnie. Dawkowanie zależy również od wieku, płci oraz aktywności fizycznej danego pacjenta. U dzieci od roku do trzech lat średnie dzienne zapotrzebowanie na witaminę C to 45 – 50 miligramów dziennie. U młodzieży w wieku 16 – 18 lat jest to już około 70 miligramów. Na tym poziomie zapotrzebowanie na tę witaminę utrzymuje się u mężczyzn do końca życia. U kobiet jest podobnie, z tym że u matek karmiących wzrasta ono do około 100 miligramów, a u pań po 60 roku życia spada do 60 miligramów.

Wpływ witaminy C na włosy

Witamina C ma duże znaczenie w życiu każdego człowieka. Przede wszystkim pobudza ona produkcję hormonów. Odpowiada także za elastyczność i jędrność naszej skóry. Dodatkowo dba o szczelność naczyń krwionośnych zaopatrujących naszą skórę w substancje odżywcze. Wiadomo, że nasze włosy nie mogą same produkować i magazynować substancji odżywczych i trzeba je do nich dostarczać, dlatego właśnie witamina C bardzo wspiera rozwój włosów. Dzięki niej bowiem mikroelementy są lepiej dostarczane do włosów, a to z kolei sprzyja ich rozwojowi.

W jakich produktach znajduje się witamina C?

Witamina C spotykana jest głównie w warzywach i owocach. Doskonałym jej źródłem są zarówno owoce cytrusowe (banany, mandarynki, pomarańcze), jak i czarne oraz czerwone porzeczki, maliny bądź truskawki. Znajduje się również w jabłkach, ziarnach soi, ziemniakach, pomidorach i karczochach. Najwięcej tej witaminy organizm sobie przyswaja, jeśli jemy nie tylko świeże owoce i warzywa, ale także nieco przetworzone pod postacią  sałatki lub surówki.

Tutaj znajdziesz więcej informacji na temat różnych witamin.

Polecane artykuły

Najczęściej kupowane w sklepie internetowym



Wypadanie włosów Łysienie Utrata włosów Gęste włosy Mieszek włosowy Peruki Grube włosy Loki