Jesteś tutaj:

Wakacyjna dieta a kondycja włosów

Wakacje to czas luzu i wypoczynku. Czasem jednak w ferworze przygotowań do wakacji, a także później – w trakcie urlopu, zapominamy o prawidłowej pielęgnacji włosów. Większość osób zabiera ze sobą w podróż swój ulubiony szampon, nakrycie głowy, a może nawet filtr UV w sprayu do włosów, ale pamiętajmy że włosy należy pielęgnować także od wewnątrz.

Pomoże nam w tym odpowiednia dieta, a latem – chociaż stragany uginają się od świeżych, zdrowych produktów – to nie zawsze jest takie oczywiste. Poniżej omówione zostały typowe problemy dietetyczne, z którymi borykamy się w wakacje, a które mogą negatywnie odbić się na naszej fryzurze:

- Brak apetytu podczas upału – zamiast sięgnąć po zbilansowany obiad, składający się z mięsa, kaszy i warzyw – sięgamy po miskę owoców, napój mleczny czy chłodnik. Niby zdrowo, ale nie zauważamy że zmniejszamy tym samym kaloryczność naszego głównego posiłku, nierzadko nawet o połowę! Niedobór energii, oraz białka zawartego głównie w produktach mięsnych (których unikamy podczas upału) może spowodować wypadanie włosów, a także ich matowienie, plątanie czy łamliwość. Mniejsza ilość pożywienia zmniejsza też dzienną pulę składników odżywczych, które trafiają do naszego organizmu, a dodatkowo może odbić się późnym wieczorem atakiem głodu i zjedzeniem słodyczy, które poza pustymi kaloriami nic cennego żywieniowo, nam nie wnoszą.

Jak więc sobie radzić? Na obiad można zjeść mięso w lżejszej formie – np. gotowane na parze z młodymi warzywami, grillowane, w postaci szaszłyka, albo całkiem na zimno w postaci sałatki z soczystymi warzywami i roślinnym tłuszczem, np. oliwą. Jeśli zaś nie chce nam się przygotowywać posiłku i wybierzemy na obiad jednak owocowy lub mleczny posiłek – pamiętajmy aby nadrobić zaległości w kolacji.

- Zbyt rzadkie posiłki - W czasie zwiedzania często zapominamy o ustalonych porach posiłków. Nie pomagają nam też w tym oferty wyżywienia w hotelach i w ośrodkach wczasowych – 2 posiłki, śniadanie i obiadokolacja. W tym czasie organizm odzwyczaja się od regularnego jedzenia i rozregulowuje się przemiana.
Włosy również cierpią, gdy energia i składniki odżywcze nie są dostarczane „na czas".

Pamiętajmy, żeby na wycieczkę lub plażę zawsze zabrać ze sobą pożywną kanapkę. Jeśli mamy możliwość – warto zabrać ze sobą także warzywa – np. pomidory pokrojone w połówki, słupki papryki, ogórka, selera naciowego, marchewki. Przechodząc obok sklepu spożywczego, warto zrobić sobie przerwę na przekąskę nabiałową – np. orzeźwiający i sycący kefir.

Zawsze należy mieć też ze sobą tak zwany „suchy prowiant”, np. wafle ryżowe, macę, orzechy czy suszone owoce. Dążymy do spożywania 4-6 posiłków dziennie co 3-4 godziny.


- Urlopowe grzeszki dietetyczne – Jeśli nawet przez cały rok dzielnie przestrzegamy zdrowych zaleceń dietetycznych, często zdarza się że na urlopie sobie folgujemy i jemy wszystko na co mamy ochotę… ale jednocześnie nic zdrowego. Puste kalorie dają nam co prawda energię, ale nie odżywią włosów i skóry, dlatego warto nawet urlopie zwracać uwagę na to co się 

Rozwiązanie? Do każdego posiłku starać się zjeść świeże sezonowe warzywa lub soczyste owoce. Unikajmy także tłustych, smażonych potraw, a chociaż kilka razy zadowólmy się sałatką czy rybą z rusztu. Starajmy się też zamiast frytek wybierać gotowane ziemniaki, ryż lub kaszę. Nie zapominajmy o nabiale i tłuszczach roślinnych. Ale nie trzeba wozić ze sobą butelki oliwy – wystarczy że od czasu do czasu zamówimy sałatkę z olejem roślinnym lub na przekąski będziemy pogryzać orzechy.

- Przesuszenie włosów, spowodowane kąpielami w morzu i basenach, a także od wiatru i słońca – Wiadomo że powyższe sytuacje nie są najprzyjemniejsze dla włosów. Jeśli chcemy uchronić je przed przesuszeniem, powinniśmy dbać o to, by w diecie nie zabrakło składników nawilżających i natłuszczających włosy od środka. Należą do nich witamina E, A oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Znajdziemy je w olejach, pestkach i nasionach np. dyni czy słonecznika, ziarnach lnu, orzechach, roślinach liściastych np. szpinaku, produktach mlecznych, oraz tłustych morskich rybach.



- Uszkodzenia mechaniczne i spowodowane promieniowaniem słonecznym – to też czynniki zabójcze dla włosów. To one często powodują że po wakacjach fryzura wygląda nieświeżo, włosy się plączą, są suche i źle się układają. Trzeba im więc zapewnić odpowiednie nawilżenie, stosując produkty opisane wyżej, ale także pójść o krok dalej i dostarczyć im antyoksydantów, które chociaż częściowo ochronią kosmyki przed działaniem złych warunków atmosferycznych, oraz cynku który pomoże im się zregenerować.

- Antyoksydanty możemy zjadać w formie pysznych, sezonowych owoców – zwłaszcza jagodowych (maliny, borówki, jagody, truskawki, porzeczki), a także w warzywach, ziołach, kiełkach, sałatach, orzechach i zbożach z pełnego przemiału. Cynk, to z kolei składnik, którego najwięcej jest w produktach takich jak: produkty zbożowe pełnoziarniste (np kasze, płatki zbożowe, pieczywo z razowej mąki, otręby i zarodki pszenne), a także nabiał i jajka, mięso, orzechy i nasiona roślin strączkowych.

Kolejny raz potwierdza się więc zasada, że najbardziej zdrowa dieta, to urozmaicona dieta. Jeśli zaś chodzi o profilaktykę uszkodzeń i przesuszeń – oprócz dbałości o to, co na talerzu - warto też osłaniać włosy nakryciem głowy, oraz stosować odpowiednie kosmetyki chroniące włosy przed promieniami UV.

- Wpływ alkoholu – niestety na wakacjach często pijamy alkohol w większych ilościach niż zazwyczaj. Jego regularne spożywanie w dużych ilościach, może spowodować większe zapotrzebowanie na witaminę B1 (występującą przede wszystkim w pełnoziarnistych produktach zbożowych), a jeśli nie dostarczamy jej z dietą więcej, niż zwykle - organizmowi może zacząć jej brakować, co odbija się po jakimś czasie na wyglądzie włosów i skutkuje łamliwością, matowieniem a w skrajnych przypadkach – problemami ze skórą głowy. Warto pamiętać że alkohol, a w zasadzie produkty jego metabolizmu w organizmie ludzkim - są trucizną. Wątroba, która musi podejmować wysiłek usuwania nadmiernej ilości toksyn z organizmu, jest coraz mniej wydolna, co skutkuje osłabieniem wielu różnych mechanizmów warunkujących prawidłowy stan zdrowia, a w konsekwencji także kondycję naszych włosów.

Polecane artykuły

Najczęściej kupowane w sklepie internetowym



Łysienie Wypadanie włosów Wzrost włosów Zagęszczanie włosów Nawilżanie włosów Geny Hormony