Jesteś tutaj:

Kondycja włosów w stresie i przemęczeniu

Każdy z nas ma w życiu takie chwile, gdy nie jest zadowolony z kondycji swoich włosów. Zamiast lśnić i zdobić – wypadają, łamią się lub matowieją. Włosy do wzrostu i ładnego wyglądu potrzebują witamin, oraz makro i mikroelementów, białka czy kwasów tłuszczowych. Jeśli nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości tych wszystkich składników, zwiększamy szansę na osłabienie włosów, a także pogorszenie ich wyglądu.

Niedobory składników pokarmowych, zwłaszcza przewlekłe - odbijają się często niekorzystnie nie tylko na stanie włosów, ale także skóry, paznokci, oraz na ogólnym samopoczuciu i stanie zdrowia. Dlatego jeśli podejrzewamy taki niedobór, zamiast biec do apteki po losowe suplementy i multiwitaminy - warto skonsultować się ze specjalistą ds. żywienia - czy w tym konkretnym przypadku istotnie dieta może być problemem i co ewentualnie należałoby uzupełnić. Czasem czynniki genetyczne, wiek, niektóre schorzenia czy leki, stres, a wreszcie ogólny, niezbyt zdrowy tryb życia powodują pogorszenie stanu zdrowia, samopoczucia i w konsekwencji także zmniejszenie objętości włosów i pogorszenie ich wyglądu. Negatywnie na włosy, działają też warunki atmosferyczne: np. palące słońce i suchy wiatr, a przede wszystkim niewłaściwa pielęgnacja – częste farbowanie, oraz stylizacja na gorąco (np. częste prostowanie i suszenie włosów).



Gdy zaobserwujemy takie niepokojące sygnały: przede wszystkim należy sprawdzić swój stan zdrowia - wykonać podstawowe badania, takie jak morfologia, hormony tarczycy, enzymy wątrobowe. Być może problemem jest niezdiagnozowane schorzenie tarczycy, wątroby albo anemia. Zdarza się, że przyczyna jest hormonalna lub dermatologiczna.

Kolejnym krokiem jest zastanowienie się nad swoim stylem życia - czyli częstotliwością stosowania tzw. używek, czyli alkoholu, kawy i herbaty, narażeniem na dym papierosowy (palenie czynne i bierne!) i narażeniem na długotrwały stres, przemęczenie, brak snu.. To również może stanowić przyczynę pogorszenia kondycji włosów. Np. częste spożywanie alkoholu: może spowodować większe zapotrzebowanie na witaminę B1. Jeśli nie dostarczamy jej z dietą więcej, niż zwykle - organizmowi może zacząć jej brakować, co również odbija się po jakimś czasie na wyglądzie i kondycji włosów.



Jeżeli wykluczymy powyższe czynniki, najprawdopodobniej to nasz sposób żywienia jest nieodpowiedni, lub niewystarczający dla włosów. Być może w naszej diecie jest jakaś grupa produktów, która jest często pomijana w planowaniu posiłków - np. tłuszcze roślinne (oliwa, oleje), warzywa i owoce, orzechy i nasiona, pełnoziarniste produkty zbożowe, chudy nabiał, jaja i mięso. Warto też zastanowić się czy dieta w ostatnich tygodniach, miesiącach – nie uległa z jakiegoś powodu znaczącej zmianie, ale trzeba mieć na uwadze, że zdarzają się sytuacje, gdy niedobór jakiegoś składnika występuje latami, zanim zacznie dawać jakiekolwiek objawy.

Jeżeli występują zaburzenia żywieniowe, i na skutek np. konieczności eliminacji niektórych produktów z diety nie można dostarczyć wszystkich składników z pokarmem - czasem niezbędna jest suplementacja witaminami lub składnikami mineralnymi - powinna się ona odbywać pod kontrolą lekarza. Niestety nawet najlepsza tabletka nie zastąpi w pełni korzyści, jakie płyną ze spożywania naturalnych produktów żywnościowych. Żaden suplement nie zastąpi nam nigdy racjonalnej diety.

Wypadanie włosów może być konsekwencją silnego przewlekłego stresu, braku odpowiedniej ilości snu, głodówek i długotrwałych niedoborów pokarmowych - co następuje np. przy nieprawidłowym codziennym odżywianiu, albo stosowaniu restrykcyjnej diety odchudzającej nieadekwatnej dla naszych potrzeb. Trudno skutecznie i szybko zahamować ten proces, gdy już się zacznie - dlatego zawsze przechodząc na jakąś nową dietę, należy pamiętać że jej konsekwencje mogą być obecne w naszym życiu jeszcze długo. Nie należy zapominać, że jadłospis, dla każdego człowieka powinien być ustalany indywidualnie, ponieważ nawet ogólne zasady żywienia nie mają czasem zastosowania u poszczególnych osób. Należy szybko zastosować dietę o zwiększonej zawartości składników potrzebnych dla włosów.

Są to witaminy grupy B, biotyna, witaminy C i E, a także liczne mikro i makroelementy takie jak cynk, siarka, magnez, czy żelazo. Jak widać składników tych jest całkiem sporo i tylko dobra, urozmaicona dieta może odbudować zapasy w organizmie. Powinna ona uwzględniać spożywanie orzechów, kiełków, zarodków i otrąb pszennych, pestek dyni oraz słonecznika, nasion lnu, olejów roślinnych, różnorodnych warzyw i owoców, liści sałat, szpinaku i świeżych ziół, pełnych zbóż, a także umiarkowanych ilości czerwonego mięsa, nabiału i jaj. Prowadzenie zbilansowanej diety przez kilka - kilkanaście tygodni, powinno poprawić kondycję włosów, ale żeby jednak utrzymać te efekty, nie można zaprzestać diety w momencie uzyskania poprawy, tylko stosować ją cały czas – trwale zmieniając swoje nawyki żywieniowe na lepsze.

Matowienie włosów również może być oznaką niedoborów pokarmowych – a zwłaszcza witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (np witamina A - występującą w mięsie, jajach, przetworach mleka, witamina E - w którą bogate są przed wszystkim oleje roślinne, pestki słonecznika i dyni, sezam, ziarna lnu, orzechy) oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, obecnych w olejach roślinnych, rybach, orzechach, soi, nasionach oleistych (np. słonecznik, dynia, len, sezam). Należy więc zwiększyć spożycie tych zdrowych produktów i poobserwować przez okres kilku tygodni czy daje to efekty.

Łamliwość włosów jest częsta u ludzi którzy żyją w stresie i mają tendencje do odżywiania się szybko, byle jak oraz pomijania posiłków. Zapominają oni, że regularnie należy spożywać nabiał, jaja i chude mięso, a także produkty zbożowe z pełnego przemiału (szczególnie kaszę gryczaną, otręby i płatki zbożowe), orzechy i nasiona roślin strączkowych, które dostarczą aminokwasów potrzebnych do wzrostu i uzyskania prawidłowej struktury włosa. Na poprawę struktury włosów poleca się też spożywanie warzyw takich jak brokuły, kapusta, brukselka, cebula i czosnek oraz ziele pokrzywy (w postaci naparu lub młodych liści do sałatki). Problem ten, może mieć również podłoże w anemii z niedoboru żelaza. Jeśli tak - należy uzupełniać brakujące żelazo, spożywając jajka, czerwone chude mięso (np. polędwicę wołową), a także raz na jakiś czas wątróbkę. W mniejszym stopniu pomagają także buraki, zielenina (np. szpinak) i nieoczyszczone ziarna zbóż np. w postaci płatków, kasz czy otrąb i zarodków pszennych.

Jeżeli czujemy że sami nie jesteśmy w stanie ocenić zdrowotności swojego jadłospisu i poprawić ewentualnych niedociągnięć – zawsze możemy skonsultować się ze spacje listą do spraw żywienia. Dobry dietetyk, po obszernym wywiadzie żywieniowym i zdrowotnym, zidentyfikuje problem i może stworzyć zalecenia lub indywidualną dietę w oparciu o potrzeby pacjenta. Zawsze jednak trzeba szukać takiego specjalisty, który dopasowuje dietę do konkretnej osoby i unika gotowych, szablonowych rozwiązań.

Polecane artykuły

Najczęściej kupowane w sklepie internetowym



Łysienie Wypadanie włosów Cienkie włosy Gęste włosy Objętość włosów Geny Biopsja Liszaj mieszkowaty