Jesteś tutaj:

Dietetyczna kuracja dla zdrowych włosów

Często bywa tak, że borykamy się z problemem dotyczącym włosów. Oczywiście najgorzej jest, gdy włosy wypadają garściami i nie możemy tego zahamować. Są jednak również inne kłopoty takie jak nadmierna plątliwość, łamliwość, rozdwajanie końcówek a także przesuszenie, lub odwrotnie – przetłuszczanie się włosów. W każdej z tych sytuacji, obok zabiegów kosmetycznych i fryzjerskich, właśnie dieta może być jednym z elementów sprzyjających regeneracji włosów.

Gdy zaobserwujemy problemy z włosami, szczególnie ich wypadanie czy łamliwość, w pierwszej kolejności powinniśmy zrobić swoisty rachunek sumienia – czy dbamy o zdrowie, czy wysypiamy się, unikamy używek i stresów. Warto zrobić podstawowe badania lekarskie -żeby dowiedzieć się czy nie występuje anemia, schorzenie tarczycy czy wątroby. Lekarz w trakcie dokładnego wywiadu jest też w stanie wyłapać ewentualne symptomy chorób, których nie widać na pierwszy rzut oka.

Kobiety powinny sprawdzić również stan swojej gospodarki hormonalnej, jeżeli występują dodatkowe objawy, np. nieregularne miesiączki. Gdy problem pojawia się nagle i mamy wrażenie że może przede wszystkim dotyczyć skóry głowy – udajmy się do dermatologa.

Kiedy uda się wykluczyć problemy zdrowotne, warto zastanowić się nad możliwością wystąpienia niedoborów pokarmowych. Zazwyczaj ich objawy nie są ograniczone tylko do włosów – jeśli w ostatnim czasie pogorszyła się też kondycja skóry czy paznokci – to może być nasza przyczyna.

Poniżej zamieszczony został opis typowych problemów z włosami i propozycje kuracji dietetycznych:

1/ Wypadanie włosów

To najczęściej wynik długotrwałego niedoboru jednego lub (przeważnie) wielu składników odżywczych. Cebulki stają się wtedy słabe, obciążone włosy wychodzą, a nowe wyrastają powoli, lub czasem nawet wcale. Problemem mogą być niedobory składników strukturalnych włosa – aminokwasów, siarki, krzemu, miedzi, czy magnezu. Musimy zatem upewnić się, że spożywamy wystarczająco produktów takich jak nabiał, jaja i chude mięso a także produkty zbożowe z pełnego przemiału (szczególnie kasza gryczana), orzechy i nasiona roślin strączkowych.

Pomóc mogą też warzywa: brokuły, kapusta, brukselka, cebula i czosnek, oraz ziele pokrzywy (w postaci naparu lub młodych liści do sałatki). Włosy mogą wypadać również wtedy, gdy są osłabione i pozbawione ochronnej warstwy lipidowej. Dzieje się tak, np. po restrykcyjnej diecie, gdy unikamy tłuszczu (i witamin A i E w nim zawartych). Dlatego nigdy, nawet podczas odchudzania, nie należy nadmiernie ograniczać tłuszczu roślinnego, którego źródła opisano w punkcie 3.

2/ Przetłuszczanie

Bywa wynikiem nieprawidłowej gospodarki hormonalnej, lub niewłaściwej higieny, ale może też wynikać z niedoborów – witamin grupy B, oraz PP. Witamina PP występuje np. w chudym mięsie, nabiale, jajach i tłustych rybach. W tych samych produktach występuje ważna witamina B12. Inne witaminy z grupy B, w tym kwas pantotenowy – obecne są głównie w pełnoziarnistych produktach zbożowych (np. kasze, płatki, otręby), oraz w roślinach strączkowych (np. fasola, soczewica, groch). W zbożach, strączkach i orzechach, kryje się również biotyna, która również bierze udział w procesach związanych z gruczołami łojowymi.

3/ Przesuszenie

Jeżeli odwodniony jest organizm, to również włosy. Pamiętajmy zatem o prawidłowym nawadnianiu, ale przede wszystkim zwróćmy uwagę na odpowiednią podaż witaminy E, oraz tłuszczów, które współtworzą naturalną powłokę ochronną włosa. Chodzi tu głównie o tłuszcze roślinne, będące źródłem zarówno witaminy E jak i dobroczynnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Co więc trzeba uwzględnić w diecie? Oleje roślinne, szczególnie oliwę z oliwek  olej rzepakowy. Ponadto – siemię lniane, orzechy, pestki słonecznika i dyni, zarodki pszenne, a także warzywa liściaste, np. szpinak, roszponkę, świeże zioła i ryby – będące źródłem kwasów omega 3.

4/ Osłabienie, łamliwość, rozdwajanie

Wynikają one z zaburzenia prawidłowego wzrostu i struktury włosa. Może to wynikać z niedoboru substancji strukturalnych (patrz punkt 1), ale też np. z niedoboru żelaza i anemii. Jeśli cierpimy na tę przypadłość, należy uzupełniać żelazo, spożywając jaja, czerwone chude mięso (np. polędwicę wołową), a także raz na jakiś czas wątróbkę. Pomagają też buraki, zielenina (np. szpinak) i ziarna zbóż.

Inny problem to niedobór miedzi, która także występuje w zieleninie i zbożach, a dodatkowo w rybach, orzechach, oraz strączkach. Na koniec zostają nam witaminy grupy B, których niedobór może upośledzić niemal wszystkie procesy związane z włosami. Należy więc sprawdzić, czy dieta dostarcza odpowiednich ilości produktów wymienionych w punkcie 2.

5/ Plątanie

Podobnie jak powyższe przypadłości – są wynikiem pogorszenia się struktury i kondycji włosa. Szorstkie, cienkie włosy są bowiem bardziej podatne na plątanie. Skorzystanie z zaleceń z punktu 1 oraz 4 powinno pomóc w rozwiązaniu problemu nadmiernego plątania się włosów.

6/ Utrata połysku

Blask włosa to pojęcie mocno subiektywne, aczkolwiek włosy istotnie mogą go tracić w większości powyżej opisanych przypadków. Gdy włosy stają się przesuszone – matowieją, gdy z kolei się przetłuszczają – mogą się „świecić”, ale tylko z bliska i trudno nazwać to naturalnym, zdrowym połyskiem. Gdy są szorstkie, połamane i poplątane, również wyglądają niestety na matowe i bez wyrazu.

Ponieważ przyczyny mogą być różne, nie ma konkretnej dietetycznej recepty na dodanie włosom blasku – należy sobie wziąć do serca wszystkie powyższe porady i starać się, aby codzienna dieta była możliwie najbardziej urozmaicona i bogata w składniki odżywcze.

Należy podkreślić, że czas potrzebny na zaobserwowanie efektów postępowania dietetycznego, w celu wyrównania niedoborów i poprawy kondycji włosów jest indywidualny i może być długi – od kilku do kilkunastu tygodni. Dzieje się tak, ponieważ organizm potrzebuje długotrwałej stymulacji składnikami odżywczymi a procesy regeneracji toczą się powoli i stopniowo.

Tekst: Agata Białek, dietetyk, ekspert portalu

Polecane artykuły

Najczęściej kupowane w sklepie internetowym



Wypadanie włosów Łysienie Wzrost włosów Łysienie plackowate Puszenie włosów Higiena Dermatitis