Jesteś tutaj:

Dieta śródziemnomorska - sposób na zdrowe włosy

Gdy w latach 60 ubiegłego wieku, zaobserwowano zmniejszoną zachorowalność na niektóre popularne choroby oraz znacznie lepsze samopoczucie i dłuższą długość życia u mieszkańców Basenu Morza Śródziemnego - nikt nie wiedział na czym polega ten fenomen. Po latach obserwacji i szczegółowych badań wiemy już że główną przyczyną takiego stanu rzeczy była stosowana przez nich dieta - dieta zwana śródziemnomorską. Teraz wiemy także, że oprócz zdrowia, przestrzeganie jej zasad gwarantuje piękne i mocne włosy.

Dietę śródziemnomorską możemy zdefiniować jako zwyczaje żywieniowe mieszkańców Krajów Śródziemnomorskich - w tym głównie Grecji - w latach 60' XX wieku. Oto 10 prostych zasad jej stosowania:

1. Większość tłuszczu w Twojej diecie, powinna pochodzić z olejów roślinnych (np. oliwy z oliwek extra vergine), pestek, nasion, orzechów, roślin liściastych.
2. Unikaj czerwonego mięsa, ogranicz je do 2-4 razy w miesiącu.
3. Głównym mięsem w Twojej diecie, powinien być drób (np. kurczak, indyk), pamiętaj też, aby jeść ryby, również te tłuste, co najmniej 2-3 razy w tygodniu
4. Podstawą Twojej diety powinny być kasze, płatki zbożowe, pełnoziarnisty makaron i razowe pieczywo. Zapomnij o białej mące i jej przetworach.
5. Do każdego posiłku, spożywaj porcję warzyw icib owoców. Nie przesadzaj jednak z owocami i sokami - na pięć porcji, mogą stanowić l-k porcje. Warzywa i owoce najlepiej jeść surowe.
6. Zadbaj o to, aby w Twojej diecie nie zabrakło nasion roślin strączkowych, czyli grochu, fasoli, soczewicy, cieciorki - spożywaj je kilka razy w tygodniu w niewielkich ilościach, dodając do zup,sałatek, potrawek.
7. Spożywaj mleko i jego przetwory w tym sery, ale w ilościach umiarkowanych - w ciągu dnia możesz spożyć 2-3 porcje. Możesz jeść jajka, ale staraj się do 4-5 razy w tygodniu.
8. Unikaj słodkości na deser- zamiast nich wybieraj świeże owoce, orzechy, pestki słonecznika, lub ewentualnie nabiał Możesz też połączyć te składniki i zrobić sobie np.koktajl mleczno-owocowy.
9. Dużo pij, ale wybieraj płyny niesłodzone - wodę mineralną, napary owocowe, ziołowe.
10. Nie bój się ziemniaków- nie są tuczące, o ile z nimi nie przesadzasz i nie podajesz ich wtowarzystwie tłustej okrasy.

Zalecenia powyższe mają charakter dość ogólny i wydawałoby się - mało odkrywczy. Co więc stanowi o sile diety śródziemnomorskiej i dlaczego jej wprowadzenie poprawi kondycję i wygląd naszych włosów?

Przede wszystkim musimy pamiętać, że nie ma jednego złotego środka, który uzdrowi i upiększy nasze włosy. W codziennej diecie powinniśmy dostarczać w odpowiednich ilościach aż kilku - kilkunastu składników, których dostępność wpływa na kondycję włosów. Zacznijmy od białka, z którego zbudowane jest całe nasze ciało. Dostarczymy go organizmowi spożywając mięso, jaja, drób , ryby oraz nabiał i nasiona roślin strączkowych. Mniejsze ilości białka odnajdziemy też w pełnoziarnistych zbożach, orzechach i nasionach.

Ponieważ białko jest budulcem organizmu, będzie warunkowało prawidłowy porost włosów a także regenerację skóry głowy. Niedobór białka, może spowodować wypadanie włosów i ich wolniejszy odrost. Nie musimy spożywać nadmiernych ilości białka - takie postępowanie nie jest polecane. Wystarczy żeby jego ilość oscylowała w okolicach 0,8- lg/kg masy naszego ciała. Kolejną niezmiernie ważną rzeczą dla włosów, jest prawidłowa podaż tłuszczu. I to nie byle jakiego - ponieważ włosy lubią tłuszcze roślinne, szczególnie te które są jednocześnie nośnikami witaminy E (wszystkie oleje, w tym oliwa, a także pestki, orzechy, nasiona, okrywy nasienne zbóż). Dobre tłuszcze występują też w rybach - np. w łososiu, makreli, śledziu, halibucie. Unikając tłuszczu, możemy doprowadzić do wysuszenia włosów i skóry głowy, swędzenia, utraty połysku a nawet wypadania włosów.  

Witamina A, obecna w produktach które zawierają tłuszcze zwierzęce również jest potrzebna, ale w ilości umiarkowanej -oznacza to że zarówno jej niedobór jak i nadmiar, może doprowadzić do łysienia. Odnajdziemy ją w tłustszym mięsie i rybach, jajach i nabiale - produktach których przeważnie w diecie śródziemnomorskiej dostarczamy rzadziej. Inne składniki niezbędne dla włosów, to witaminy i składniki mineralne, chociażby witaminy grupy B których dostarczamy poprzez spożywanie zbóż (nieoczyszczonych) a także nasion roślin strączkowych i których w polskiej diecie często zapominamy.

Wyjątkiem jest witamina B12 obecna tylko w mięsie i w mniejszych ilościach - w produktach zwierzęcych, np. nabiał. Witaminy te mają  metabolizm i regenerację skóry oraz włosów.

Witamina C, obficie występująca w owocach i warzywach będzie stymulowała produkcję kolagenu odpowiedzialnego za sprężystość skóry i włosów, a także za ich odnowę. Biotyna obecna w drożdżach, orzechach ziemnych, żółtkach i warzywach strączkowych to z kolei substancja zwana „czynnikiem wzrostowym", ponieważ odpowiada za procesy syntezy i regeneracji w organizmie. Ona również jest składnikiem która wspomoże nasze włosy, jeśli zadbamy o wprowadzenie jej do jadłospisu. W tych samych produktach co biotynę, spotkamy kwas pantotenowy, który zapobiegnie łysieniu, łuszczeniu się i rogowaceniu skóry głowy.

Kwas foliowy obecny w warzywach szczególnie liściastych, odpowiada w dużej mierze za wytwarzanie barwników melaninowych -jego spożywanie w diecie, może częściowo opóźnić
siwienie włosów, a zarazem zapobiegać niedokrwistości, która prowadzić może w konsekwencji do wypadania włosów. Przed niedokrwistością uchroni nas też żelazo oraz wyżej wspomniana witamina B12. Ze składników mineralnych, tymi które mają bezpośredni wpływ na kondycję włosów są np. cynk, magnez, siarka, wapń, fosfor.

Wapń, magnez, fosfor i siarka są elementami strukturalnymi włosów, skóry, paznokci. Ich niedobór prowadzi oczywiście do pogorszenia tej struktury i powoduje wypadanie, łamliwość, kruchość, gorsze układanie i nastroszenie włosów.

Wapń odnajdziemy przede wszystkim w przetworach mlecznych, ale także w migdałach, warzywach strączkowych, kapustnych, liściastych.
 
Fosfor jest wszędobylskim pierwiastkiem, którego niedobory praktycznie nie występują, magnez dostarczymy sobie przede wszystkim z orzechami, kaszami, warzywami strączkowymi i niektórymi warzywami, natomiast siarka występuje tam gdzie białko - zatem w prawidłowo skomponowanej diecie na bazie zasad śródziemnomorskich - na pewno jej nie zabraknie.

Cynk wspomaga regenerację skóry i włosów, oraz zmniejsza ich podatność na uszkodzenia, również te związane z działaniem wolnych rodników. Jego niedobór może być jedną z przyczyn łysienia. Występuje w pełnoziarnistych przetworach zbóż, niektórych warzywach, mięsie, jajach i nasionach roślin strączkowych - zatem w wielu podstawowych dla omawianej diety produktach.

Jak widać z powyższego opracowania - przestrzeganie zasad śródziemnomorskiej może uchronić nas, przed negatywnymi skutkami wielu niedoborów pokarmowych, pogarszających zdrowie i wygląd naszych włosów. Dieta ta, ma też tą zaletę że nie jest restrykcyjna ani trudna do zastosowania, ponadto jest dla wielu osób atrakcyjna i bardzo smaczna. Warto wprowadzić jej zasady do codziennego życia bo nawet jeśli nie będziemy ich przestrzegać w 100%, pomogą nam poprawić kondycję i odzyskać piękne włosy.

Tekst: Agata Białek, dietetyk, ekspert portalu

Polecane artykuły

Najczęściej kupowane w sklepie internetowym



Wypadanie włosów Łysienie Wzrost włosów Gęste włosy Uszkodzenia włosów Łysienie u dorosłych Dercos Aminexil Farbowanie włosów