Jesteś tutaj:

Dieta a kondycja włosów

Mówi się, że ponad połowa Polaków jest niezadowolona ze swojego wyglądu. Przyczyny mogą być różne, ale najczęściej niewątpliwie chodzi o zbyt wysoką masę ciała. Z powodu nadwagi i otyłości cierpi coraz więcej kobiet i mężczyzn, a w ostatnich czasach odchudzanie przestaje być wyłącznie domeną kobiet.

Niektórzy, dla zrzucenia kilku, lub więcej, znienawidzonych kilogramów są gotowi na niemalże wszystko, zwłaszcza jeśli z problemem nadmiernej masy ciała borykają się od dawna i dotychczasowe starania nie doprowadziły do upragnionego celu.

Duża cześć z tych osób, postanawia przejść na dietę. Spragnieni szybkich, spektakularnych efektów często wpadają jednak w pułapkę diet „cud”, obiecujących ubytek nawet 5kg w tygodniu. Prawidłowe, zdrowe tempo chudnięcia to jednak około 0,5-1kg na tydzień i próby szybszego zrzucania kilogramów mogą skończyć się źle dla naszego zdrowia i wyglądu (np. kondycji włosów), a także owocują błyskawicznym efektem jo-jo po zakończeniu odchudzania.

Restrykcyjne diety pojawiają się jak grzyby po deszczu w kolorowych magazynach, w sieci, a także na półkach księgarń. Stwarza to wrażenie że każdy może znaleźć „coś dla siebie”, tymczasem jest to błędne myślenie – bowiem dieta „dla każdego” jest tak naprawdę dla nikogo. Każda osoba ma indywidualne potrzeby które trzeba zapewnić w trosce o zdrowie i ładny wygląd. Dodatkowo często zdarza się, że osoby tworzące cudowne diety, nie odebrały należytego wykształcenia z dziedziny dietetyki i żywienia. Jeśli mamy pecha, możemy trafić na dietę, która być może nawet nas odchudzi, ale może negatywnie odbić się, na przykład na naszych włosach.
 

Poniżej zamieszczone zostały typowe restrykcje dietetyczne, które mogą spowodować pogorszenie kondycji włosów:

1/ rezygnacja z pieczywa, makaronu, ryżu:
Pozbawia nas wielu cennych składników, takich jak na przykład witaminy grupy B, magnez, cynk.

Skutkiem może być osłabienie struktury włosów, nadmierne przetłuszczanie się skóry głowy, a nawet łysienie. Wbrew pozorom to nie produkty zbożowe są powodem nadwagi ale ich nieumiejętne dawkowanie i dodatki z jakimi je podajemy.

Należy jednak zachować umiar i zwrócić uwagę, aby pieczywo które jadamy pochodziło z nieoczyszczonej, pełnoziarnistej mąki a także koniecznie uwzględnić w diecie kasze, płatki zbożowe czy otręby lub zarodki pszenne – są skoncentrowanym źródłem składników odżywczych potrzebnych włosom, a także dostarczają błonnika korzystnego w odchudzaniu.

2/ nadmierne ograniczanie kalorii w diecie
Diety płynne, sokowe, monoskładnikowe (np. same owoce lub zupy) a może nawet głodówki – to zabójstwo dla włosów! Przede wszystkim sam stres, którego doświadcza ciało pozbawione z dnia na dzień energii i składników odżywczych, może doprowadzić do szybkiego tracenia włosów. Po drugie niedobór energii zaburza wszystkie czynności życiowe, jak również proces wzrostu, odnowy i regeneracji włosa. Nie dajmy się więc zwariować jeśli chodzi o zaniżanie kaloryczności diety. Musi być ona dopasowana do wieku, płci, wielkości ciała oraz aktywności fizycznej. W oszacowaniu prawidłowej wartości energetycznej diety, podczas odchudzania i nie tylko – może pomóc specjalista.

3/ diety oparte na białku
Nadmiar białka może zakwaszać organizm i przyczyniać się do generowania dużej ilości zbędnych produktów przemiany materii – czyli toksyn, które upośledzają prawidłowe funkcjonowanie organizmu, w tym również kondycję włosów. Najgorszym zagrożeniem w tego typu dietach jest jednaj niedobór zbóż, warzyw i owoców – czyli żywności roślinnej bogatej w składniki witaminowe i mineralne, niezbędne dla włosów. Potwierdza się w tym przypadku teza, że dobra dieta przede wszystkim powinna być urozmaicona.

4/ rezygnacja z tłuszczu
Wydawałoby się, że pierwszym składnikiem którego należy się pozbyć w czasie diety odchudzającej jest tłuszcz. To fakt, że w 1 gramie ma aż 9 kalorii podczas gdy gram białek lub węglowodanów dostarcza  4 kalorie. Jednak często zapominamy o tym, że tłuszcze roślinne zawarte w olejach, pestkach słonecznika, dyni jak również w orzechach, a także tłuszcze rybie – dostarczają kwasów tłuszczowych niezbędnych dla ładnego wyglądu i zdrowia włosów.

Włosy którym brakuje tłuszczu stają się przesuszone, łamliwe, szorstkie i łatwo się plączą. Nie należy także zapominać, że produkty które dostarczają tłuszczu roślinnego, to przeważnie te same produkty, gdzie w dużej ilości występuje witamina E – witamina młodości, odżywiająca skórę i włosy. Podsumowując, jeśli się odchudzamy – ograniczajmy tłuszcze zwierzęce, unikając śmietany, masła czy smalcu, a także wybierając tylko chude gatunki mięs i przetwory mleczne niskotłuszczowe. Nie rezygnujmy jednak z 2-4 niewielkich porcji produktów bogatych w tłuszcz roślinny, takich jak wymienione wyżej.

Tekst: Agata Białek, dietetyk, ekspert portalu

Polecane artykuły

Najczęściej kupowane w sklepie internetowym



Wypadanie włosów Łysienie Utrata włosów Przedłużanie włosów Farby do włosów Włosy Hirsutyzm