Jesteś tutaj:

Witamina B3 / Niacyna / Witamina PP


Witamina PP (inaczej Witamina B3, Niacyna) (ATC: A 11 HA 01, C 10 AD 02) - jest to wspólna nazwa na określenie dwóch związków: kwas nikotynowego (czyli kwas 3-pirydylokarboksylowy pochodna pirydyny) i amidu kwasu nikotynowego (nikotynamid). Niacyna jest znana również jako czynnik przeciwpelagryczny, stąd niekiedy nazywa się ją również witaminą PP. Może być ona, w przeciwieństwie do innych witamin z grupy B, produkowana w organizmie z podstawowego aminokwasu, tryptofanu. Są to jednak niewielkie ilości i jej najważniejszym źródłem powinno być pożywienie.

Rola w organizmie

Współdziała w syntezie i rozkładzie węglowodanów, kwasów tłuszczowych i aminokwasów, w przemianach metabolicznych mających na celu uwalnianie energii, uczestniczy w tworzeniu czerwonych ciałek krwi, hamuje toksyczne działanie związków chemicznych i leków, reguluje poziom cholesterolu we krwi, rozszerza naczynia krwionośne, oddziałuje korzystnie na system nerwowy i stan psychiczny, poprawia ukrwienie skóry i kondycję włosów. Sprzyja zaopatrzeniu cebulek włosów i skóry głowy w składniki odżywcze, likwiduje swędzenie skóry i zmniejsza łupież.

Skutki niedoboru
Ogólne osłabienie, bezsenność, bóle głowy, trudności z pamięcią, zaburzenia w działaniu układu nerwowego: agresywne zachowanie, wybuchy złości, niepokój, depresje, nadmierna aktywność, pogorszenie stanu skóry, choroby skórne, owrzodzenie warg, przebarwienia (plamy) na skórze, pelagra-tzw rumień lombradzki (objawiająca się zapaleniem skóry oraz zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego), zwiększona wrażliwość skóry na światło słoneczne.

Skutki nadmiaru
Jest mało toksyczna, ale nadmiar witaminy PP może powodować: bóle głowy, mrowienie, zaczerwienienie skóry, swędzenie głowy, szum w uszach, niestrawność, żółtaczkę, arytmię serca i psychozy, prawdopodobieństwo uszkodzenia wątroby, utratę łaknienia, stężenie kwasu moczowego, zwiększenie zawartości glukozy w osoczu.

Źródła witaminy
 
Może być syntetyzowana endogennie z tryptofanu, chude mięso, wątróbka, serca, drób, ryby, fasola, groch, drożdże piwne, masło orzechowe, odtłuszczone mleko, ser, soja, orzechy, suszone brzoskwinie, pełne ziarno, migdały, grzyby. Nadmierne spożywanie cukru, słodyczy lub napojów słodzonych prowadzi do utraty niacyny.

Witamina B3 jest nazywana niacyną i właściwie określenie to oznacza dwa związki: kwas nikotynowy (czyli kwas 3-pirydylokarboksylowy) i amid kwasu nikotynowego. Niacyna jest znana również jako czynnik przeciwpelagryczny, stąd niekiedy nazywa się ją również witaminą PP.

Może być ona, w przeciwieństwie do innych witamin z grupy B, produkowana w organizmie z podstawowego aminokwasu, tryptofanu. Są to jednak niewielkie ilości i jej najważniejszym źródłem powinno być pożywienie.

Przyspiesza wzrost włosów i hamuje przedwczesne siwienie.

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z Ź Ż



Najczęściej kupowane w sklepie internetowym



Łysienie Wypadanie włosów Regeneracja włosów Cienkie włosy Łysienie mężczyzn Kolor skóry Hirsutyzm Trwała kwaśna